donderdag, juni 09, 2011

Een nieuwe dooddoener

De uitdrukking "fact free policy" is in opkomst. Wie de uitdrukking gebruikt, beweert iets: namelijk dat sommige politici zo maar iets zeggen zonder basis in de feiten. Waar is deze bewering zelf op gebaseerd? Wat zijn de feiten?

Volgens mij, doet iemand die wil overtuigen altijd beroep op feiten. De liefhebber van polygamie bijv. zal zeggen, dat deze constructie weduwen beschermt, dat veelwijverij het libido van de man beteugelt etc.
Het kan zijn dat je iets geen feit vindt, dat feiten niet kloppen of dat je het er niet mee eens bent. Maar een politieke stellingname is nimmer "fact free", althans niet voor alle partijen. Zie ook het kernenergie-debat of het debat over een verbod op ritueel slachten. Een discussie gaat tegenwoordig niet meer zonder een beroep op wetenschappelijke rapporten. Sterker nog: er is de neiging wetenschap te laten beslissen (Maar zoals Martin Sommer opmerkt: "Feiten nemen geen besluiten").

"Fact free policy" is -net als "onderbuik", "irrationeel", "populisme" en "extreem-rechts"- een etiket waarmee de etikettenplakker kenbaar maakt ergens niet mee eens te zijn. Niets meer en niets minder. Er wordt niets beschreven, behalve dan de gemoedstoestand van de plakker.
De keuze voor dergelijke pejoratieve woorden/uitdrukkingen is politiek bepaald.

Het verwijt van "fact free policy" is dus -volgens mij- het enige voorbeeld van "fact free policy". Het verwijt is namelijk nergens op gebaseerd.

rkh, 07-06-2011

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb de term nog niet gezien of gehoord. Ik ga er vanaf nu speciaal op letten.
Overigens lijkt het mij wel goed om feiten-vrij beleid te voeren want de feiten bevallen ons niet altijd. Ik zie de term dus als compliment. Voorbeeld: als de feiten tonen dat de misdaad toeneemt, pleit ik voor beleid dat de misdaad doet afnemen. Of is dat contra-feiten beleid ?

PJ te N

DIXI zei

Ik heb over hoe het is.
Dus als iemand met beleid de misdaad wil bestrijden dan zal beroep gedaan worden op "feiten". Dat is mijn bewering.

Jij hebt het over "het lijkt me wel goed".