donderdag, mei 11, 2006

Verdonk in Leeuwarden

Op vrijdag 24 februari was Verdonk in Leeuwarden op een bijeenkomst van de VVD, i.v.m. de gemeenteraadsverkiezingen. Ik ben gegaan om de sfeer er om heen te proeven. Ik kan zeggen dat je er niet vrolijk van wordt.

Voor het pand stonden in de koude zo 60 mensen met spandoeken en borden: “Geen kind in een cel”, “Geen mens is illegaal” en er waren verwijzingen naar de brand op Schiphol en termen als “deportatie” en “reisbureau Rita” vielen. Er zat duidelijk een organisatie achter; er waren fakkels en snerpende fluitjes uitgedeeld. Op internet (bijv. VanhartePardon, indymedia) waren oproepen geplaatst om vooral te komen.

Toen daar een half uur van te voren aankwam, was de sfeer niet grimmig. Het aantal zgn. “wortelknagers” was groot. Een vrouw ging op de stoep zitten en sloeg aan het mediteren. Voor zo’n aanstelster kan ik geen respect opbrengen. Zo te zien was ook het lesbisch front aanwezig met bordjes met de nietszeggende uitspraak: “ik ben een bescheiden vrouw”. Velen leken elkaar uit het circuit te kennen.

Om de verzuring tegen te gaan ben ik gaan praten met een jongen en een meisje. De jongen loenste en dat nam hem dan weer voor mij in. Ze hielden een spandoek omhoog, behoorden niet tot het circuit en waren oprecht verontwaardigd. Het is opvallend hoe snel een discussie aan zijn eind is. “Moeten we dan iedereen toelaten?”.“Nee, dat niet maar we moeten er niet onmenselijk mee omgaan!”. Zij zien overal Angst Politiek, terwijl ik dan zeg dat er toch wel echt iets gebeurd is dat de huidige politiek kan verklaren. Dus de één vindt het glas half vol en de andere vindt het glas half leeg.

Op een gegeven moment werd door de politie bij de voordeur wat geduwd en getrokken. Maar Verdonk was al via een zijdeur het pand binnen geglipt. Ik ben door de voordeur naar binnen gegaan en heb een poos met kamerlid Arno Visser staan te praten.

Binnen kwam wat buiten gebeurde behoorlijk bedreigend en intimiderend over. Fluitconcerten, geschreeuw, gebonk op de ramen. Later las ik dat er buiten zo 100-150 man stonden te schreeuwen en dat de politie charges had moeten uitvoeren om de rust te bewaren.

Ondertussen claimde Vluchtelingenwerk binnen spreektijd. Verdonk hoorde de verhalen aan en gaf antwoord. En zo hoort dat in een democratie en daar hoort trouwens ook beperking van de spreektijd bij.

rkh, februari 2006

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit verhaal stond gisteren nog niet op het weblog.
Ik vind het minder duidelijk dan de andere weblog bijdragen.
Is het een sfeertekening?

Met hartelijke groet,
PJ te N

DIXI zei

- Stond er inderdaad eerder niet.

- En inderdaad een poging tot sfeertekening maar toch ook een waarschuwing dat er gevaar dreigt vanuit extreem-linkse hoek.