vrijdag, maart 15, 2013

Trilocatie


Op quantum-niveau kan een deeltje op twee plaatsen tegelijkertijd zijn. Om eerlijk te zijn: ik geloof dat niet echt, hoewel het is aangetoond. Ik vermoed in het geniep een truc, een lang uitgerekte pr-stunt.
Een stip op een sneldraaiend wiel, maakt dat "de stip" voor ons oog op oneindig veel plaatsen tegelijktijd zit. Zoiets. Een kwestie van interpretatie, verbeelding en een niet al te snel recupererend oog.

Met ongeloof moet je niet te koop lopen in een wereld waar wetenschap dominant is. Het is slimmer om een simpele vraag te stellen en wel deze: Als een deeltje op twee plaatsen tegelijkertijd kan zijn, waarom dan niet op drie of meer plaatsen?

Dat een cel -via insnoering- aan tweedeling doet, brengt mij niet automatisch tot de vraag of driedeling ook voorkomt. Driedeling ligt niet in het verlengde van tweedeling. Tussen bilocatie en bijv. trilocatie zie ik geen kloof.

nota bene :  Zie ook mijn Omgaan met complexiteit: Scoren op getallen.

rkh, 13-03-2013

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben geen natuurkundige, dus raadpleeg ik wikipedia. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Superpositie_(natuurkunde)
Daar lees ik o.a. "Het is niet zo dat een deeltje zich in twee toestanden tegelijk bevindt, maar het is ook niet zo dat het zich in een van beide toestanden bevindt en men alleen nog niet weet in welke."
PJ te N

Anoniem zei

"Om eerlijk te zijn: ik geloof dat niet echt, hoewel het is aangetoond. Ik vermoed in het geniep een truc."
U verkeert in goed gezelschap: Einstein vond dat ook.
PJ te N

DIXI zei

Ongezien zeg ik je, dat als het gaat om "toestand" niet plaats is bedoeld. Het gaat dan over spin.

DIXI zei

Wie mag dan wel Einstein zijn?