vrijdag, februari 27, 2015

Lawrence of Balfour

Volgens de econometrist, literatuurwetenschapper en allesweter Fouad Laroui heeft het Islamisme pas in laatste instantie iets met Islam te maken (Obalive, 23/2). Voor hem is de voedingsbodem voor radicalisering het éénzijdig  spreken over het MO-conflict.
Lawrence of Arabia heeft in 1917 de Arabieren een onafhankelijk rijk onder een bepaalde emir in het vooruitzicht gesteld. Balfour heeft in datzelfde jaar Rotschild een Joods tehuis beloofd. Aan de afspraak met de Arabieren hebben de Engelsen zich niet gehouden.

Twee verhalen, aldus Laroui, die zich verder niet uitlaat over de juistheid van beide verhalen. Hij concludeert dat in Nederland alleen het verhaal van de Joden is verteld en vindt dat het verhaal van de Palestijnen ook verteld moet worden. Dat zou de radicalisering van de moslimjeugd tegengaan.

Dat verhaal van de twee verhalen lijkt redelijk, maar mijn punt is dat je als samen-leving, als natiestaat, niet met twee narratieven kunt leven. Het veel gehoorde verwijt met twee maten te meten en een dubbele standaard te hanteren, is daarvan de uitdrukking.

Met de import van moslims wordt ons een andere keuze in het MO-conflict opgedrongen. Het paard van Troje is binnen.

rkh, 25-02-2015


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat het paard van Troje binnen is en dat wij met twee maten meten, snap ik. Niet dat wij niet met twee narratieven kunnen leven. Voorbeeld: wij hebben een slavernij verleden dat wij betreuren (verhaal 1) en grote zeehelden waar wij trots op zijn (verhaal 2). Daar leven wij al heel lang en gelukkig mee.
PJ te N

DIXI zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
DIXI zei

Een beter tegenvoorbeeld:
verhaal1(martelaren van Gorcum) en verhaal2 (geuzen).

Twee verhalen verdeelt over de zuilen en ook geografisch verdeelt.

Geen van de groepen heeft dit de laatste eeuw gepolitiseerd. Twee narratieven naast elkaar.
Maar nu spelen de verhalen helemaal niet meer. Dat is ook een oplossing

Bij vorige voorbeeld concurreren de verhalen met elkaar. En mijn bewering is dat één verhaal zal moeten overwinnen.

DIXI zei

Morgen verder, ik heb er genoeg van. Ik kan niet omgaan met de delete-knop en ben een eerder reactie kwijt.

Anoniem zei

De onmenselijke behandeling van de martelaren van Gorcum is een smet op het blazoen van de watergeuzen, die ook Middelburg hebben bevrijd van de Spaanse onderdrukker. Ik kan heel goed leven met deze twee verhalen, die ik zeker nog niet vergeten ben.
Wat te denken van onze omgang met Molukkers en Papoea's ? Ook zoiets.
De geschiedenis heeft vaak twee verhalen die haaks op elkaar staan. Als je daar niet tegen kunt, word dan utopist. Risico is dan wel dat je zelf gevaarlijk wordt.
PJ te N

DIXI zei

Je hebt gelijk: een natiestaat kan met twee of meer verhalen leven, als er sprake is van een geografische opdeling of een verdeling over zuilen en mits niet gepolitiseerd wordt.

In het onderhavige gaat het over concurrerende verhalen in een politieke context: wat is het beleid t.a.v. Israël, joden hier, hamas etc.