zondag, december 18, 2016

Alles over één kam


Je generaliseert als je iemand niet alleen als individu ziet, maar ook en vooral als deel van een groep. Telkens wanneer de sociale cohesie in gevaar is, duikt de term “generaliseren” in één of andere vorm op.
Een –naar eigen zeggen- 17-jarige Afghaan verkracht en vermoordt een 19-jarige studente medicijnen uit Freiburg. Die jongen was meegedreven op de vluchtelingenstroom van herfst 2015 en –zijn leeftijd indachtig- ondergebracht bij particulieren. En jawel hoor, Merkel komt met “Bitte, kein Generalverdacht”.
Ik vind deze formule leeg. Maar wat tegen die waarschuwingen en oproepen in te brengen?

1-- U generaliseert zelf (jij-bak).
U gaat er vanuit dat witte mensen/mannen/autochtonen zo stom zijn te geloven dat èlke moslim crimineel is, dus vanaf de geboorte. Niemand denkt dat. Niemand generaliseert op die wijze.

2-- Als u zegt dat ik niet mag generaliseren, kunt u dan zeggen hoe ik de Goeden van de Kwaden kan scheiden, gegeven de noodzaak van dit onderscheid (discriminatie)?
Er is veel ophef over discriminatie aan de disco-poort. Ook de bekennende homo Tofik is boos. Het is officieel onderzocht: een groepje Marokkanen komt er niet in, een vergelijkbaar groepje autochtonen qua kleding wel. Maar naar de ervaringen van obers, portiers en klanten met de overlast door Berbers in het algemeen is–bij mijn weten- niet gevraagd.
In het linkse en groene Freiburg waren de ervaringen met de net aangekomen asielzoekers zo slecht, dat ze de disco’s niet meer in mochten. De Goeden waren niet van de Kwaden te onderscheiden.
“Je discrimineert, omdat je niet kunt discrimineren”(copyright rkh).

3-- U kunt wel zeggen dat generaliseren niet mag, maar het gebeurt gewoon (natuur).
Dat het gebeurt, is evolutionair bepaald. Wie niet leeuwen voor gevaarlijk houdt, overleeft niet. Wie één of meer slechte ervaringen heeft met leden van een groep, wantrouwt automatisch en van nature de hele groep (tot het tegendeel bewezen is). Ook al vindt hij zelf dat het eigenlijk niet hoort.

4-- Generaliseren is een kwestie van berekening (kansrekening).
Op basis van ervaringen schat je de kans op herhaling in. Bij gebrek aan informatie neem je het zekere voor het onzekere en klem je je handtasje stevig tegen je aan. Een kwestie van gezond verstand, zou ik zeggen, hoewel diep beledigend voor de tegenpartij.

5-- U doet nu wel een oproep aan de “eigen” bevolking, maar waarom doet u geen oproep richting de moslims/Marokkanen/Afghanen/asielzoekers? Die medische studente is niet verkracht en vermoord door een autochtoon (schuld).
Een vermaning richting nieuwkomers is wrijven in een vlek. De focus komt dan te liggen op de problemen met immigratie én op beleid. Door de eigen bevolking te manen, krijgt die alvast de schuld in de schoenen geschoven voor het geval het weer mis gaat. Merkel kan dan zeggen:‘had u maar niet moeten stigmatiseren, discrimineren en uitsluiten’.

6-- U zegt dat we niet moeten generaliseren, dus dat we iedereen als uniek individu tegemoet moeten treden. Maar wat is een mens zonder inbedding in verleden, cultuur en sociale verbanden (tabula rasa)?

7-- Waarom heb ik u niet gehoord, toen bankiers voor graaiers werden uitgemaakt (selectiviteit)?

rkh, 17-12-2016


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Generalisering is een soort spiegelbeeld van verontwaardiging. Een gewone sterveling kan beide alleen selectief doen, namelijk op grond van eigen ervaringen ("alle Afghanen die ík ken, zijn goed"). Gelukkig kunnen verstandige stervelingen - bijvoorbeeld in de rol van filosoof - daar met enige afstand naar kijken en er non-selectieve opmerkingen over maken. Mijns inziens hebt u dat met verve gedaan. Vraag: wat is de praktische invloed van dergelijke verstandige opmerkingen ?
PJ te N

DIXI zei

" Een gewone sterveling kan beide alleen selectief doen, "

Snap ik niet. Bij spiegeling gaat het om verschillen, niet om overeenkomsten.

DIXI zei

"non-selectieve opmerkingen over maken."

Niet mee eens. Zeker inzake maatschappelijke kwesties is er geen objectiviteit, tenzij al ideaal.

DIXI zei

"Vraag: wat is de praktische invloed van dergelijke verstandige opmerkingen ?"

1. Ik ga er vanuit, dat je doelt op mijn opmerkingen.

2. De vraag kun je natuurlijke ook aan jezelf stellen.

3. Voor mij betekent het rust in de kop. Ik erger mij vaak en ook over dat ik niet goed kan verwoorden waarom ik mij erger. Nadenken geeft dan het antwoord en de rust. Zo van: klets maar raak, ik heb je wel door, ik weet wel beter.

4. In nieuwsuur werd gemeld dat Merkel het nu eens -na Berlijn- niet had over "Generalverdacht" en vooronderstelde domheid van de mensen. Dus misschien leest ze mijn blog.

Anoniem zei

Goeie Dixi ! Merkel heeft uw blog gelezen. Ik zie ook geen andere verklaring.

Anoniem zei

Poging helderheid te brengen in mijn stelling: "Generalisering is een soort spiegelbeeld van verontwaardiging. Een gewone sterveling kan beide alleen selectief doen".
Generaliseren = op basis van 1 geval een algemene uitspraak doen. Verontwaardiging = over 1 geval kwaad worden.
(a) In het geval van verontwaardiging zeg je niets over alle andere gevallen wat je bij generaliseren wel doet. In die zin zijn ze "een soort spiegelbeeld". Spiegelbeeld in de betekenis van tegenovergestelde.
(b) Gewone stervelingen maken dagelijks vele gevallen mee. De meeste gevallen laat hij voor wat ze zijn. Maar er zijn momenten dat hij een geval aangrijpt om te generaliseren of verontwaardigd over te zijn. Waarom juist dat geval en niet alle andere gevallen ? Het antwoord ligt in zijn eerdere ervaringen.
PJ te N