woensdag, augustus 04, 2021

Alexander vs Akwasi

Stel het is Prinsjesdag en iemand in een oranje uitdossing staat met een bord langs de route met daarop: “Weg met de Monarchie!”. Dat is grappig, omdat je dat van een Oranjeklant niet verwacht, die is immers per definitie vóór het koningshuis. Het wordt nog grappiger wanneer bijv. Derksen in de uitzending van Veronica Inside de vraag stelt: “Weten we wel zeker dat dat niet Alexander is!”. Van de koning verwacht je al helemaal niet, dat hij tegen de monarchie is.

 

De meesten zullen de grap waarderen. Dat is geheel anders bij de grap van Derksen over Akwasi. Hoewel beide grappen dezelfde opbouw hebben.

 

In juni 2020 is er in Leeuwarden een demonstratie van Black Lives Matter. In beeld verschijnt een zwarte Piet in vol ornaat met een kartonnetje met daarop “Zwarte Piet lives matter”. Waarop Derksen zich in Veronica Inside hardop afvraagt of dat niet Akwasi zelf is. Ik vind het grappig vanwege de verrassende omkering: Akwasi is nu eens vóór zwarte Piet.

 

In de opmerking van Derksen zit nog een omkering: Akwasi wordt niet vergeleken met Zwarte Piet –wat naar de normen van nu onfatsoenlijk of zelfs racistisch mag heten-, maar omgekeerd: Zwarte Piet wordt met Akwasi vergeleken. En dat maakt nogal uit. Om een helder voorbeeld te geven: het maakt nogal uit of ik mezelf met Einstein vergelijk of dat ik Einstein met mezelf vergelijk.

Deze subtiele omkering is niet opgepikt. In tegenstelling tot wat velen dachten te horen of wilden horen, zegt of suggereert Johan Derksen dus nergens dat Akwasi zwarte Piet is!

 

r.k.h., 03-08-2021

 

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik probeer het te begrijpen. Maar help mij even. Waarom is het racistisch om Akwasi met zwarte piet te vergelijken en omgekeerd niet ?
PJ te N

DIXI zei

Als Akwasi staat voor bijv. fris en vrolijk dan is Zwarte Pieter vergelijken met Akwasi het toeschrijven van die eigenschappen aan Zwarte Pieter. Dat zou ik niet racistisch noemen.

Akwasi kun je racistisch bejegenen. Maar Z.P. racistisch bejegenen? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Anoniem zei

Zwarte Piet staat voor "leuk en aardig". Als wij Akwasi dus met ZP vergelijken zeggen wij hoe "leuk en aardig" wij hem vinden. Dat is toch niet racistisch ? Omgekeerd: Akwasi vinden wij een arrogante zeikerd, dus als wij ZP met Akwasi vergelijken komt ZP er goed uit. En dat is (inderdaad) ook niet racistisch. Ik zie in beide gevallen geen racisme.
PJ te N

DIXI zei

ALS "Zwarte Piet staat voor "leuk en aardig"." de vooronderstelling is dan is de vraag "Dat is toch niet racistisch ?" alleen maar bevestigend te beantwoorden.

"Omgekeerd: Akwasi vinden wij een arrogante zeikerd, dus als wij ZP met Akwasi vergelijken komt ZP er goed uit."
Hier wordt "vergelijken" plotseling anders gebruikt, nl. wat ik dan maar noem symmetrisch. Terwijl ik zelf de term asymmetrisch gebruik. Tussen mij en Einstein zit nogal een verschil qua IQ. Symmetrisch zou zijn mijn haardos met die van Einstein vergelijken.

Anoniem zei

Ik begrijp denk ik niet wat je met "asymmetrisch" bedoelt. Zowel jij als Einstein hebben een IQ. Dat maakt het mogelijk jullie te vergelijken. En dan blijkt dat dat van E groter is dan dan dat van H. Wat is daar asymmetrisch aan ? Ander voorbeeld Einstein is dood en jij niet. Wederom kan men jullie vergelijken op de "mate van in leven zijn": E 0%, jij 100%. Of is het zo dat je met "asymmetrisch" bedoelt "ongelijk bij vergelijking" ?
PJ te N

DIXI zei

"Omgekeerd: Akwasi vinden wij een arrogante zeikerd, dus als wij ZP met Akwasi vergelijken komt ZP er goed uit."

Als je ZP vergelijkt met Akwasi -in de zin van gelijkstelt op een bepaald punt- dan moet je zeggen dat ZP een arrogante zeikerd is. Hier een vergelijk op overeenkomsten. Jij vergelijkt op verschillen. En dat is een ander vergelijk.

Anoniem zei

Ik weet pas of er verschil is wanneer ik heb gemeten. Dus nietsvermoedend begin ik Akwasi met ZP te vergelijken en pas als de uitslag bekend is, weet ik of die gelijk is of ongelijk. Dus asymmetrie is altijd achteraf, denk ik dan. Dus wat heb je daar dan aan ?
PJ te N

DIXI zei

Als je ZP met A (!) vergelijkt (in mijn zin) dan is daar een waarderende vergelijking (in jouw zin) aan vooraf gegaan. En die is positief, in die zin dat ook ZP een zeikerd is.

Mijn vergelijken is geen vergelijken in waarderende zin, maar een conclusie op basis van een waarderend vergelijken.

Anoniem zei

Dat moet je mij donderdag uitleggen want ik snap dit echt niet !
PJ te N

DIXI zei

Ja, als voor jou A met B vergelijken hetzelfde is als B met A vergelijken dan houdt het voor mij op.

Anoniem zei

Neem er nog één !
PJ te N