woensdag, februari 20, 2013

ONS tegen IK


De PvdA wil van IK naar ONS. Deze kleutertaal was en is in alle media te horen en te lezen. De formulering wordt kennelijk gedachteloos overgenomen, want onzin. "Van IK naar ONS" is even onzinnig als "Van MIJ naar WIJ".

Tegenover Ik staat WE of WIJ, niet ONS. WE valt sowieso af, vanwege gebrek aan retorische uitstraling. WIJ is -in tegenstelling tot WE- exclusief. WIJ (bijv. in "Wij, Nederlanders ....") sluit uit en dat moeten "we" niet willen. Zo ongeveer zal de redenering zijn, als je er tenminste vanuit gaat dat de denktank van de PvdA uit verstandige mensen bestaat. En met als slotconclusie: Niet WE, niet WIJ, dus ons. Wat (niet dit, dus dat) op zich ook al weer onzin is.

Dat 'iedereen' (behalve ik dus) zo gemakkelijk een onzinnige formulering overneemt, laat zien dat we al in het ONS-tijdperk leven.
Individualisme in denken, voelen, willen is en blijft een mythe.

rkh, 20-02-2013

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik zeg namens ons dat wij het evenals u in dezen ook niet met de PvdA eens zijn.
PJ te N