woensdag, juni 12, 2013

De paus moet op zijn woorden letten

Paus Franciscus laat de wereld weten: "Voedsel weggooien is stelen van de armen". Hoeveel onzin kun je debiteren zonder aan geloofwaardigheid in te boeten? En hoeveel pathetiek kan de toehoorder verdragen?
Dat de heilige vader onzin praat is duidelijk. Want waarom zou het tegen heug en meug zelf opeten van restjes dan geen stelen zijn? En waar haalt de arme het recht op mijn voedsel vandaan?

Dergelijke onzin verkopen, is ook niet verstandig. Want kan als een boemerang terugkeren, wanneer bijv. gezegd wordt: "Kerken bouwen is stelen van de armen" of "Condooms verbieden is genocide en infanticide" (de laatste oneliner is meer voor de intellectuelen).
De Paus maakt de kerk met zijn onzin kwetsbaar voor aanvallen.

Als het zo duidelijk onverstandig is en aperte nonsens, waarom zegt de paus dat dan? Ik denk dat de vreugde over zijn vondst  (een combinatie van welgekozen woorden) omgekeerd evenredig is met zijn kritische zin*.
En zo is een poging om de wereldproblematiek tot huiskamerproporties terug te brengen, mislukt. Althans bij mij.

* Op een bruiloft werd gevraagd iets aardigs op een lei te zetten. Ik was er mee verlegen, maar bedacht gelukkig iets origineels. Ik schreef  "HAHA" in spiegelschrift en was tevreden, zeer tevreden.
Pas geleden zag ik de foto terug van mezelf met op het leitje: "AHAH". Weg originaliteit.

rkh, 11-06-2013

1 opmerking:

Anoniem zei

Volgens de Verenigde Naties gaat jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel, een derde van wat voor menselijke consumptie wordt gemaakt, verloren. In de rijke landen komt dat vooral door consumenten die meer kopen dan ze opeten en de resten weggooien.
Plus een citaat van iemand:
"Onze grootouders waren er alert op dat de restjes van het eten niet weggingen, maar werden hergebruikt."
PJ te N