zondag, maart 02, 2014

De paradox van de tweelingparadox

Volgens de relativiteitstheorie mag je -zittend in een rijdende trein- zeggen dat de trein beweegt, maar ook dat de trein stilstaat en de wereld daarbuiten beweegt. Het maakt niet uit (mits er maar geen sprake is van versnelling of vertraging).

Wanneer de éne helft van een tweeling de ruimte in wordt geschoten dan zal hij/zij bij terugkomst  een ander aantreffen, die duidelijk ouder is dan hem/haar. Dat is de bekende tweelingparadox: ze zijn van dezelfde datum, maar toch is de één ouder dan de ander.
Dat is zo, omdat een bewegende klok achterloopt op een stilstaande klok.

Maar volgens mij is het relativiteitsprincipe ook van toepassing op deze "rolverdeling". Je mag je dus zeggen, dat de raket al die tijd heeft stilgestaan (afgezien van versnelling en vertraging) en dat de aarde met een noodgang de ruimte in is geschoten. Maar dan moet nu de "raketman" bij terugkeer van Moeder Aarde constateren dat hij/zij aanzienlijk ouder is dan zijn tweelingbroer/zus. Precies het omgekeerde dus.

De conclusie moet zijn: iemand kan tegelijkertijd jonger én ouder dan zijn tweelingbroer/zus. Ook dat heeft iets paradoxaals.

Ik word niet goed.

rkh, 01-03-2014


7 opmerkingen:

Anoniem zei

"Je mag je dus zeggen, dat de raket al die tijd heeft stilgestaan (afgezien van versnelling en vertraging) en dat de aarde met een noodgang de ruimte in is geschoten."
Als niet-natuurkundige betwijfel ik ernstig of u dit mag zeggen. Immers de aarde versnelt en vertraagt niet, dus die "staat stil". De raket beweegt. Of zie ik het te simpel ?
PJ te N

DIXI zei

Ah, je bent er weer!

Anoniem zei

Geestig ! Ik keek al maanden elke dag naar uw nieuwe blog uit en als u er dan eindelijk weer bent, zegt u tegen mij "ah, je bent er weer ! "

DIXI zei

Ik pas simpel het relativistisch principe toe.

Anoniem zei

Dat begreep ik, en dat maakt het in mijn ogen humor.
En minstens even belangrijk: het maakt ons jonger dan onze tweelingbroer.

DIXI zei

Je zult als niet-natuurkundige wel gelijk hebben. Maar het bevreemdt dat door versnelling/vertraging het referentiesysteem wordt vastgelegd.

Anoniem zei

Als niet-natuurkundige denk ik dat dit komt omdat tijd en ruimte op een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn. Blijf je stil in tijd-ruimte, dan wordt je "gewoon" ouder. Roer je je in tijd-ruimte, dan beïnvloedt dat het tempo van ouder worden. Maar ik heb van postzegels meer verstand.
PJ te N