zaterdag, maart 15, 2014

Geleende meningen

De VVD zegt: "In Rotterdam spreken we Nederlands". Actrice Halina van Reijn twittert daarop: "Walgelijk!". Ze zou dit niet twitteren als ze niet denkt gelijk te hebben. Waarom denkt ze gelijk te hebben?

Halina zou gelijk hebben als de VVD vindt dat ook toeristen op straat Nederlands moeten spreken. Maar zo dom of kwaadaardig zal ze toch niet zijn? Het sleutelwoord hier is "discriminatie". Halina denkt vanuit het paradigma "Nederland, discriminatieland!" en ziet dus ook discriminatie daar waar die niet is. Ik -in ieder geval- zie geen spatje discriminatie in de slogan "In Rotterdam spreken we Nederlands". Het is een oproep aan wie hier is en wil zijn om fatsoenlijk Nederlands te leren en de autochtoon niet uit te sluiten door onder elkaar in eigen taal te communiceren. Het is eigenlijk ziekelijk, dat zelfs van zoiets vanzelfsprekends politiek wordt gemaakt. Alle politieke partijen zouden de slogan moeten voeren.

De mening van Halina is een geleende mening, niet noodzakelijkerwijs haar eigen mening. Deze ontindividualisering  en vervreemding van je eigenste zelf is de tol die je betaalt om bij je peergroup te mogen horen. Wat je er voor terugkrijgt is taal, frames en oneliners en de zekerheid aan de goede kant te staan. Daarom denkt Halina met haar statement gelijk te hebben. Dus -zo schrijft de peergroup voor- juichen wanneer Nasrdin Dchar roept dat hij moslim is en trots op zijn Marokkaans bloed en boe-roepen mocht een autochtoon zeggen dat hij van christelijk-gereformeerde huize is en bovendien nog trots op zijn Neêrlands bloed.
Je kunt dus Halina vragen: "Je zegt dit wel, maar wat vind je nu eigenlijk zelf?".
 
rkh, 13-04-2014

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik betwijfel of Halina discriminatie ziet waar die niet is. Niemand zou zeggen "in Rotterdam spreken we Nederlands" als iedereen dat zou doen. Dat zeg je alleen als je ziet dat niet iedereen dat doet terwijl je vindt dat dat wel zou moeten. Een trivialiteit wordt dan omgezet in een normatieve stelling. Blijkbaar stelt de VVD dit als norm, en dan is denkbaar dat er mensen zijn die er een andere norm op na houden. Mogelijk hangt Halina zo'n andere norm aan en dan kan het haar eigen mening zijn.
PJ te N
PS: persoonlijk ben ik voor de norm "In Rotterdam spreken we Engels".

DIXI zei

Ja, in de slogan zit een norm.
Ja, Halina hangt een andere norm aan.
Ik probeer te verklaren -het mechanisme te begrijpen- waarom zij een andere norm aanhangt.

Anoniem zei

Wanneer iemand een mening heeft die ik niet deel, ben ik meestal niet verbaasd. Ik zoek daar doorgaans dan ook geen verklaring voor. Ik zoek wel een verklaring als iemand een mening heeft die niet alleen afwijkt van de mijne, maar in mijn ogen ook absurd is, te gek voor woorden, of zelfs tegen de feiten in.

Kunt u hier wellicht iets mee ?
PJ te N

DIXI zei

Neen, niets.