woensdag, november 25, 2015

Vom Ende her gedacht

Nu Merkel moeite heeft de kluts terug te vinden, wordt ze om te meer om haar vroegere probleemaanpak geprezen. Die was op z’n egeltjes en rationeel. Als bètawetenschapper zou zij de dingen ‘vom Ende her denken’: vanuit het gewenste eindresultaat zou ze terug redeneren en dan pas stappen ondernemen.
Dit lijkt logisch. Maar een analogie laat het problematische aan deze aanpak zien.

Onlangs kwam ik in het Amsterdam, in het Rijksmuseum, ex-vriendin M. van 40 jaar terug tegen. Ik herkende haar aan haar gestalte en haar manier van staan. Had ik deze ontmoeting gewild dan had ik nooit en te nimmer kunnen terug redeneren vanuit het resultaat.

Per analogie redeneren is zo gek nog niet! Het doet begrijpen en geeft nieuwe inzichten.

rkh, 25-11-2015

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Complimenten voor de prachtige stijl van deze blog.
Inhoudelijk begrijp ik er helaas onvoldoende van. Help mij.
Wat ik ervan begrijp is dat "vanuit het gewenste eindresultaat terug redeneren en dan pas stappen ondernemen" een problematische kant heeft. Een analogie toont de problematische kant ervan aan. De analogie is: vriendin wordt herkend aan gestalte en manier van staan, niet door terug redeneren vanuit het resultaat. Dat begrijp ik niet. Immers het resultaat was "ontmoeting" en die kwam immers tot stand door terug redeneren vanuit wat werd waargenomen, namelijk manier van staan en gestalte.
Misschien helpt mij een tweede voorbeeld van een analogie die het problematische duidelijk maakt van "vanuit het gewenste eindresultaat terug redeneren en dan pas stappen ondernemen".
Misschien helpt het mij ook wanneer u uitlegt wat het probleem daarvan is.
Zoals het er nu staat doet het mij niet begrijpen en geeft het mij geen nieuwe inzichten.
PJ te N

Anoniem zei

http://www.amazon.co.uk/Vom-Ende-her-gedacht-%C3%84sthetik/dp/3495486372

Al gelezen ?

PJ te N

Anoniem zei

14-5-2016: ook een tijger zien lopen ?
PJ te N

Anoniem zei

Ik wist tot vandaag niet dat er een vliegbasis Leeuwarden bestond.
PJ te N

DIXI zei

Stel dat ik had geweten dat ex-vriendin M. dan daar zou zijn.
Terugredenerend kan ik bedenken dat ik dan daar om zo laat moet zijn, en daar om zo laat etc.
Ik vertrek en dan ongelukken, lekke band, afsluitingen.


Mijn punt is dat de rationaliteit van Merkel fake is, die doelrationaliteit bestaat niet. Er zijn te veel beren op de weg.


Zoals gewoonlijk, schreef ik dus niet bijzonders.