woensdag, juli 26, 2017

Mudde weet het beter

“De Nederlandse cultuur bestaat echter niet en heeft nooit bestaan”, aldus de politicoloog Cas Mudde, vrij naar Maxima (VK, Opinie&Debat van 25/7). Een platitude. Dat kan Mudde maar zeggen, omdat hij daar voor radicaal-rechts de opvatting heeft toegedicht dat cultuur voor eeuwig en altijd in beton is gegoten. Dit heet een stroman-argumentatie.
Ik ben dus benieuwd hoe Mudde over de fusie perikelen bij KLM en Air France denkt, waarover diezelfde VK schrijft. In zijn opvatting zal het beschrijven van schier onoverkomelijke cultuurverschillen tussen Fransen en Nederlanders wel onder fake news vallen.
Het is overigens niet waar, zoals Mudde schrijft, dat Duitsland was voorbereid op de komst van bijna een miljoen “vluchtelingen”. De beelden van chaos heeft hij kennelijk gemist.
En het is maar zeer de vraag of Merkel’s experiment goed gaat aflopen. Men leze de Duitse kranten er maar op na. Ik –in ieder geval- ben pessimistisch.

r.k.h, 25-07-2017


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ter opbeuring: zolang er geruzied wordt, vloeit er geen bloed.
Overigens vind ik zelf merkwaardig dat Mudde vindt dat de Nederlandse cultuur niet bestaat en tegelijkertijd constateert dat de meeste allochtonen Nederlandser zijn dan de meeste autochtonen vroeger. Wat verstaat hij dan onder "Nederlands" als hij daarmee niet de Nederlandse cultuur bedoelt ?
PJ te N

DIXI zei

Tot mijn schande moet ik bekennen daarover heen te hebben gelezen.