zaterdag, augustus 11, 2018

Bij bitcoins speelt saldo geen rol


Op mijn bankrekening staan mutaties; wat er in de loop van de tijd bij is gekomen en af is gegaan. Ook is mijn saldo te zien en het vorige saldo en het voorvorige saldo etc. Een database-record bevat tenminste de velden: reknr, datum/tijd, omschr, bedrag, aard mutatie, van/naar en (nieuw) saldo. Niet de hele historie van af’s en bij’s is op de rekening terug te vinden. Dat is ook niet nodig, want het verleden is a.h.w. in het laatste saldo verdisconteerd.

Bekijk je de bitcoin-rekening dan wordt elke keer opnieuw het saldo (“balance”) berekend op basis van het verleden. Dus alles moet bewaard blijven en dat geldt voor alle transacties van alle rekeninghouders. Dat komt onnozel over en kost ook onnodig veel processortijd.

Op basis van dat saldo (dat altijd positief moet zijn!) is te bepalen of er voldoende geld is voor een overschrijving. Maar nee, bij elke overboeking moet ik aangeven welke “resources” ik wil gebruiken, bijv. mijn laatste aow en/of het geld van tante betje mits nog niet eerder besteed (“unspent”). Is mijn aow al eerder gebruikt dan is dat “hoger” in de database terug te vinden. Daar staat (als output) het volledige aow-bedrag met een terugverwijzing naar het transactie-blok en de precieze datum en tijd (op de seconde) waarop de binnenkomende aow is verwerkt.
Ook hier geldt weer dat telkens bepaald wordt wat spent en unspent is. Want dat in de database vastleggen is onmogelijk. Wanneer een blok (een verzameling transacties van meerdere personen) is gevalideerd en goed gekeurd, wordt dat blok a.h.w. verzegeld.

Bijzonder is ook, dat steeds de hele resource (bijv. het hele aow-bedrag) wordt gebruikt. Wat na betaling overblijft, wordt geboekt als change en is zo bron voor een volgende afschrijving.

Met duurzaamheid heeft dit alles niets te maken. Zoveel is mij duidelijk.

Zie voor de afwisseling ook: https://www.blockchain.com/explorer

rkh, 10-08-2018

1 opmerking:

Anoniem zei

U zou heel goed gelijk kunnen hebben dat bitcoins niet accorderen met duurzaamheid. Een mij bekend persoon doet aan bitcoins en vindt "duurzaamheid" een Orwelliaans machtsinstrument bedacht door de elite die de wereld aan het overnemen is.
Zelf ben ik principieel "niet van deze tijd" en weiger om die reden aan bitcoins te doen.
PJ te N