dinsdag, mei 27, 2014

Een man van eer

Volgens de boekjes gaat moraal over goed en kwaad. Maar onderschat -inzake moraal- de rol van eer niet. Bij de vraag hoe moreel te handelen, laat  je je weldegelijk soms leiden door eer, ik althans.

Mijn geweten speelt niet op bij zwartwerk op, aan en in het huis. Ik vind dat ik al genoeg belasting betaal en weet dat vaak en veel belastinggeld wordt verspild.  Ik voel geen schuld bij zulke gedachten. Toch stel ik mijn huisschilder niet een vrijstelling van btw voor, omdat a) ik de man niet in verlegenheid wil brengen en b) ik mijn eer en goede naam niet op het spel wil zetten. Ik wil niet dat er over mij gesproken wordt als een in wezen asociaal man, of dat ik op straat wordt nagewezen. Ik laat mij dus niet kennen (van mijn slechte kant).
Eer weerhoudt mij ervan met een oneerbaar voorstel richting schilder te komen.

De schaamtecultuur met zijn gebrek aan schuld-  en verantwoordelijkheidsbesef, is mij -en dat is de Marokkaan in mij- dus niet vreemd. Hoewel de eer van de familie mij dan weer weinig zegt; ik zal mijn zus niet vermoorden, omdat ze (te) oosters gekleed gaat of naar een Moslim heeft gelonkt.


rkh, 26-06-2014

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Onthullende informatie.
Wie had een Marokkaan achter u gezocht (of erger: in u) ?
En van uw zus: dat wist ik ook niet. Ik hoop maar dat haar oosterse kleding haar goed staat.
PS: "Mijn geweten speelt niet op bij zwartwerk op" : 1 x "op" teveel.
PJ te N

DIXI zei

Een zwartwerker kan ook OP het huis zitten. Denk aan zwarte piet.

DIXI zei

De duivel zit in het detail?

Anoniem zei

U hebt gelijk. Ik had er misschien 1 teveel op.
PJ te N

DIXI zei

Dat was dan net na het middageten.

Anoniem zei

Inderdaad pas na het middageten, wellicht voor u onthullend ...
P.S. Bij nader inzien vind ik de volgende zin fraaier, literairder, dan de oorspronkelijke.
"Mijn geweten speelt niet op bij zwartwerk in, aan, op of onder het huis."
PJ te N