maandag, juli 13, 2015

De mantra van de meerdere Identiteiten

“Ieder mens heeft meerdere identiteiten” is een mantra geworden. Toelichting, desgevraagd: “Je bent Amsterdammer, Hollander, Nederlander, Europeaan, wereldburger”. Vul zelf maar in. Ook al voelt het niet zo, je kunt niet om deze simpele waarheid heen.
Pauline Meurs van de WRR (die Maxima influisterde dat ‘de’ Nederlander niet bestaat) heeft het over “mengelmens”. Claus heeft het beaamd: “Ik heb verschillende loyaliteiten en ik ben wereldburger en Europeaan en Nederlander”. Dus is de mantra ook nog koninklijk goedgekeurd.
Maar wat deze tamelijk platte constatering -eigenlijk een open deur- impliceert, wordt bewust of onbewust in het vage gehouden.

In de eerste plaats wil –volgens mij- de mantra ons subliminaal doen geloven, dat met het hebben van meerdere identiteiten in één persoon generaal niets mis is; nix aan de handa!
Maar bezit van twee nationaliteiten kan wel degelijk problemen geven. Zo is het de Nederturk -volgens Turkse wetgeving- verboden om kwaad over Turkije te spreken. Om nog maar te zwijgen over loyaliteits­con­flicten van Nederlanders met een streepje. Het is bekend, dat de gemiddelde Nederturk zich allereerst Turk voelt en weinig op heeft met Nederland.
En is de Islam verenigbaar met democratie, met Westerse waarden? Ik hoef maar de term “theocratie” of  “politieke Islam” in te brengen om te laten zien dat ik hier een punt heb.

In de tweede plaats wil de mantra ons subliminaal doen geloven, dat multiculturaliteit en diversiteit een zegen voor het land zijn. Dit gebeurt via een omweg; door namelijk het hebben van maar één identiteit resoluut af te wijzen. De gedachte is, dat de concentratie op de Nederlandse identiteit uiteindelijk tot fascisme leidt. En wanneer dat zo is -gaat de redenering- dan moeten we wel blij zijn met alles wat aan vreemdeling binnenkomt, hier blijft hangen en de Nederlandse identiteit doet verwateren.

rkh, 12-07-2015

1 opmerking:

Anoniem zei

Lastige kwestie. Je hoort bijvoorbeeld nooit een uit de klei getrokken Zeeuw zeggen dat hij ook Turk is. Wel waren er ooit Zeeuwen die "liever Turks dan Paaps" waren.
Persoonlijk zie ik mijzelf in de eerste plaats als Zeeuw. Hollanders zijn toch nooit helemaal te vertrouwen, ook al ben ik met een Hollandse getrouwd.
Hoewel ik een bewezen raszuivere Zeeuw ben (wortels tot voor 1280), wijst nader onderzoek echter uit dat ik ook wat Zuidhollands en veel Vlaams DNA heb. Dus vind ik Zuidhollanders (vooral die uit Charlois) en Vlamingen wel goed. Alle andere mensen moeten zich eerst maar bewijzen.
Ik voel mij ten opzichte van Amerikanen overigens Europeaan. Maar met bijvoorbeeld Portugezen heb ik niks behalve een prachtige gedeelde geschiedenis van rivaliteit en erger.
Nu ik er zo over nadenk, voel ik mij niet verwant aan Zuidbevelanders en Schouwen Duivelanders. Vreemd volk vind ik dat. Dus Zeeuw is te ruim. Ik voel mij Walcherenaar en een beetje Noordbevelander en (Zeeuws) Vlaming.
Politiek zie ik alles echter totaal anders. Mijn aartsvijanden zijn de Amsterdammers, want die beroofden ons Walcherenaren van onze inkomsten (wij leefden van legale piraterij). Mijn bondgenoten zijn bijvoorbeeld Ghanese slavenvorsten die ons slaven leverden die op onze plantages in Suriname werkten. Ook in Angola heb ik soortgelijke geestverwanten.
Engelsen mag ik graag, wat eigenlijk politiek niet correct is omdat zij ons in het verleden nogal wat kwaad hebben berokkend.
Het dreigt een te lang verhaal te worden, dus stop ik hier.
PJ te N