zondag, april 15, 2018

Een gelijkenis: Angst & Auto


Er zullen weinig mensen met angst in de auto stappen. Ook al gebeurt er elke dag wel een ongeluk. Die zekerheid heeft men. Dat ontbreken van angst heeft er m.i. mee te maken, dat men zich op de weg heer & meester waant en het ongeluk hen dus niet kan treffen. Dat laatste is sowieso al een psychologisch beschermingsmechanisme.

De situatie wordt anders, wanneer bekend wordt dat het Engelsen zijn die de ongevallen veroorzaken. Engelsen zijn het gewoon links te rijden, dus tegen het verkeer in. Deze wetenschap zal bij de Nederlanders angst veroorzaken, omdat men de situatie niet meer meester is. Zekerheden (dat men niet rechts wordt ingehaald, dat koplampen –tegen verblinding- een bepaalde kant op schijnen, dat er geen tegenkomend verkeer op eigen weghelft is) vallen weg.

De staat zal men terecht verzaken verwijten qua toelating en handhaving. De mainstream media zal men van oneerlijkheid in de berichtgeving betichten. De Engelsen zal men haten.
Let wel, aan de kans op een ongeluk is niets veranderd. Men weet alleen meer. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert angst.

rkh, 15-04-2018


1 opmerking:

Anoniem zei

"Wat niet weet dat niet deert" zei mijn goede vader altijd. Helaas is het mij ook vaak overkomen dat "wat niet weet, wel deert". Lijkt mij ook van toepassing op de omgekeerde stelling "wie kennis vermeerdert, vermeerdert angst". Als ik auto rijd in Engeland, let ik in het begin even extra op (overigens zonder angst) omdat de situatie voor mij afwijkt van het gewone, maar al heel snel rijd ik als de Engelsen, want "wie kennis heeft, verliest de angst".
Moraal van mijn bijdrage: "zwart wit" bestaat naast kleurrijk. "Of of" naast "en en".
PS: Dixi zelf is een voorbeeld van iemand die kennis heeft vermeerderd. Maar heeft hij ook angst vermeerderd ?
Was getekend, PJ te N