dinsdag, oktober 18, 2011

Hollandse gevoelens

Heeft een Turk, Marokkaan of (voormalig) rijksgenoot zich ernstig misdragen dan is het commentaar op internet navenant. Maar er zit ook steevast de reactie tussen dat het Nederlanders zijn en dat verwijzing naar etniciteit (of Islam) dus geen pas geeft.


Ik heb moeite met een dergelijke redenering. Ten eerste, omdat ik toch wel graag wil weten wat voor vlees ik in de kuip heb, zodat ik mijn gedrag daarop kan afstellen. Ten tweede, omdat ik zelf wel bepaal wat relevant is. En ten derde wil ik -als Nederlander- niet geassocieerd worden met misdaden van sommige nieuwe Nederlanders. Zie "Opsporing verzocht". Ten diepste is het dus: "Wij, Nederlanders, doen zoiets niet". Zo denken is niet netjes, onzin en moeilijk te verkopen. Maar toch heb ik die gevoelens. Hoe mij hier uit te redden?


Bij verlegenheid biedt de kwinkslag uitkomst. En die is hier: "Je mag dus -ingeval van bijv. eerwraak of laffe moord- wel van iedereen zeggen dat hij Nederlander is, maar niet dat hij Turk, Marokkaan of rijksgenoot (met een Nederlands paspoort) is. Wie generaliseert hier nu het meest?".

Het antwoord is natuurlijk dat wie verwijst naar de Nederlandse nationaliteit het meest generaliseert, omdat alle andere nationaliteiten hier subsetten zijn.


rkh, 17-102011

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor Hollandsche gevoelens lees ik graag over de Spaansche Brabander.
PJ te N

DIXI zei

Dat kan natuurlijk.

DIXI zei

Het verraadt eruditie. Maar mij zegt de opmerking weinig.

Anoniem zei

Dixi is toch niet vergeetachtig aan het worden ? Het was op de middelbare school een voorgeschreven boek. Auteur: Bredero. Kijk om het geheugen op te frissen op http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/5456820/
PJ te N

Anoniem zei

Het lijkt of van de hyperlink het volgende is weggevallen:
w/5456820/
PJ te N

DIXI zei

"Het was op de middelbare school een voorgeschreven boek."

Dat moet dan voor de oorlog zijn geweest.

Ik heb naar de link gekeken. Zo veel personnages, neen dat lees ik niet graag.

Anoniem zei

Op een HBS te M. was het in 1960 voorgeschreven. Misschien lag het aan de leraar Nederlands, maar het blijft een aanrader, zelfs in 2011,
ook al leest men het niet graag.
Tegenwoordig hoor ik vaak "dat is niet van deze tijd". Meestal is dat een aanbeveling, gezien de kwaliteit van deze tijd.
PJ te N