maandag, oktober 21, 2013

Het verdriet van Trui

De PvdA is de laatste tijd vaak in het nieuws met berichten over schaamteloos graaigedrag van zijn mandatarissen. Het programma 1-Vandaag heeft de partijvoorzitter om commentaar gevraagd, maar deze weigerde. Naar mijn mening onterecht en niet verstandig. Kennelijk is Hans Spekman bang in een vlek te wrijven.
Had Spekman wel gereageerd, dan zou hij ongetwijfeld hebben gezegd: "Ik vind dat heel erg!". Hij zal niet beginnen met: "Ja, verschrikkelijk" of "Slecht voor de partij en voor de politiek in het algemeen". Nee, hij zal zeggen: "IK vind dat heel erg!". Ik erger me daaraan. Maar waarom eigenlijk?

Het ergerlijke is -volgens mij- dat Spekman uiting geeft aan een persoonlijke emotie, waar een afstandelijk oordeel is gevraagd. Maar vooral ergerlijk is, dat Spekman aan zelffelicitatie doet. Hij rekent zichzelf immers tot de Gutmenschen, die aan de wereld lijden en daarom sowieso applaus verdienen.
Het is overigens wel slim van Spekman, omdat hij zo criticasters de wapenen uit handen slaat. In de grond van de zaak zijn "we" het immers met elkaar eens.

ps.:  Spekman zat zondag bij Jinek. Zijn eerste reactie was: "IK vind het vreselijk als men iets doet wat niet deugt".


rkh, 20-10-2013

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Men ergert zich aan iemand waarin men zichzelf herkent.
Spekman ergert mij bijvoorbeeld niet wanneer hij zo doet. Hij koos voor die rol en je kunt dan niet anders dan verwachten dat hij die zo goed mogelijk speelt.
PJ te N

DIXI zei

Je ergert je aan een handophouder. Ben je dan zelf handophouder?

Anoniem zei

Juist niet. Je zou het ook willen maar je bent wijzer of vindt het genant.

DIXI zei

"Je zou het ook willen maar"

U weet meer dan ik.

Anoniem zei

Ik begon met de opmerking "men ergert zich aan iemand waarin men zichzelf herkent". Dat sluit niet uit dat men zich ook aan andere dingen kan ergeren. En ja, ik weet van sommige dingen meer dan u. Van andere weet u vast meer dan ik.
PJ te N

DIXI zei

Een handophouder is een ding?

Anoniem zei

Ja, waarom niet ?
PJ te N