maandag, november 24, 2014

De trots is terug

Trots bindt en is als zodanig een positieve emotie.

Trots was uit, omdat het als nationale trots de afwaardering van het koloniale verleden in de weg zat en nieuwkomers zou buitensluiten. Dit framen van trots als nationalistisch, racistisch en reactionair sloot wonderwel aan op het kosmopolitisch wereldbeeld van de groep weg-met-ons en was er de uitdrukking van. Voor kosmopolieten is alles en iedereen gelijk en staat trots gelijk aan zelfverheffing.

Ik heb er eerder op gewezen, dat diezelfde mensen zich wel voor alles en nog wat zeggen te schamen en dat het van tweeën één is: òf men accepteert trots òf men laat schaamte vallen. Trots en schaamte zijn namelijk twee kanten van één medaille. Het heeft niet geholpen.

Maar de trots is nu toch terug. Plasterk zei in WNL van 7/9: “Gruwelijke zomer en gelijk ook trots op wat de mensen gewoon allemaal gedaan hebben”. Zelfs Pauw zei in zijn gelijknamige programma, trots te zijn. Een -naar eigen zeggen-  vroeger linksige briefschrijver liet in de Volkskrant van 28/8 weten: “Maar ik vind het nog steeds fijn, als is het misschien heel dom (sic, rkh) te zeggen, als ik trots kan zijn op onze regering. Dat vind ik gewoon een fijn gevoel”.

De slogan “I love Amsterdam” roept Amsterdammers op trots te zijn op hun stad in de hoop op binding. Dat mocht dus wel; over hypocrisie gesproken! Maar de slogan geeft mij als niet-Amsterdammer geen fijn gevoel. Trots verschijnt hier als arrogantie en dat sluit inderdaad uit.

rkh, 23-11-2014


1 opmerking:

Anoniem zei

Dixi, ik ben trots op u !
PJ te N