zaterdag, maart 28, 2009

Wilders, de Al Gore van de lage landen

De film van Wilders is samengesteld uit bestaande beelden van misdragingen en draagt duidelijk de boodschap uit dat het Westen dergelijke rauwe taferelen staat te wachten bij ongewijzigd beleid. Een promo –zou je kunnen zeggen- voor de gewelddadige Islam. Velen in Iran en Pakistan en zij die een islamisering van Europa voorstaan, zullen er geen aanstoot aannemen en zelfs blij mee zijn.
Weldenkend Nederland stond na verschijnen meteen klaar met etiketten: knip- en plakwerk (wat voor alle films geldt), een powerpoint-presentatie (wat onzin is), een bange man (vreemd om dit te zeggen van iemand die dag en nacht moet worden bewaakt). De boodschapper had het weer gedaan. De politie was zo vriendelijk vast voorgedrukte klachtenformulieren klaar te leggen. De ingetogen reactie van de (subsidie)Moslims alhier werd geprezen. Maar eigenlijk is het beledigend om iemand te prijzen voor wat hij niet behoort te doen, bijv. auto’s in brand steken.
Met zijn film Fitna geeft Wilders een duidelijk statement af, waarover een brede maatschappelijk discussie (BMD) mogelijk is. Maar men vreest de geest die aan de fles ontsnapt. Daarom gaat (gods)vrede vóór waarheid. Daarom wordt vrijheid ondergeschikt gemaakt aan het voorkomen van maatschappelijk onrust. Daarom gaat het in dit land om “de boel bij elkaar houden”. Wat precies die “boel” is, doet er nu (en later) even niet toe. Elite en parlement reflecteren en discussiëren niet, maar plakken etiketten.

Er zou een Meta-Fitna moeten komen, die de vele, vaak overspannen reacties in retrospectief vastlegt en analyseert. Die reacties zelf –hun snelheid en hevigheid- zouden te denken moeten geven. “De elite” wil al te gauw en graag vergeten waarom ze reageert zoals ze reageert, dat we echt reële problemen hebben, dat -behalve Wilders en Hirsi Ali- ook Ellian, Aboutaleb en Cohen moeten worden beveiligd. Het was natuurlijk niet voor niets dat Brinkhorst na de dood van Van Gogh sprak over de samenleving als een kruithuis waar niemand een lucifer aan moest strijken. De angsthazerij van de overheden bevestigt het angstig volk in zijn angst en is een directe bedreiging voor een open samenleving. Deze angsthazerij die in wezen angst voor de woede van moslims is, behoeft analyse. Men zegt die woede en razernij te begrijpen als reactie op krenking, maar eigenlijk begrijpt men zichzelf niet.
Kortom, Balkenende zal moeten begrijpen waarom hij het weekblad Opinio –vanwege een fraaie pastiche van Jaffe Vink- met grove rechtsmiddelen en belastinggeld de nek om wilde draaien.

Hoe anders was de ontvangst van de film van Al Gore. Nu geen heilige verontwaardiging over gesjoemel met cijfers en grafieken of het misbruiken en aanjagen van angstgevoelens.

Gore en Wilders zijn eigenlijk twee maten, die echter wel met hun onheilsprofetieën langs verschillende meetlatten worden gelegd.

rkh, 27 maart 2009

post scriptum:
Een column moet naast kort, goed en helder geschreven met duidelijke stellingname, ook origineel zijn. Ik heb achteraf (na 4-5 uur werken) eens met google gezocht in hoeverre ik originaliteit kan claimen.
Anderen (o.a. Bas Blokker) hebben al die vergelijking met Al Gore getrokken.
Ook met de term "onheilsprofeet" ben ik niet origineel.
Blijft over als eigen het voorstel om een Meta-Fitna te maken.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo kennen we je weer. Goed stuk. Vraag: met "is het beledigend om iemand te prijzen voor wat hij niet behoort te doen, bijv. auto’s in brand steken" bedoel je gezien de context denk ik "is het beledigend om iemand te prijzen die niet doet wat men niet behoort te doen, bijv. auto’s in brand steken" ?
PJ te N

Mark zei

En ik prijs jou ook voor het feit dat je vandaag geen regeringsgebouw hebt opgeblazen, geen politicus hebt vermoord en geen staatsgreep hebt gepleegd. Nu heb je wel een lintje verdiend, ridder in de orde van oranje nassau oid.

Anoniem zei

Dank ! Wat levert het mij op als ik morgen weer niet doe wat ik niet behoor te doen ?

PJ te N

Mark zei

24 uur lang roem en eer!

DIXI zei

Voor mijn gevoel moet het kunnen.
"goed zo, je behoort dan niet te doen".