vrijdag, juli 24, 2009

De Zieligheidsindustrie

Je wordt op straat aangeklampt door een fris ogende jongen of meisje. Die of dat je graag lid wil maken van dit of dat.
Daarbij wordt er in de eerste plaats stilzwijgend van uitgegaan, dat de aangesprokene zich houdt aan fatsoensregels: open staan voor anderen, de ander laten uitpraten, werken met argumenten, inlossen van een verwachting gewekt door alleen al het aanhoren van de gelikte presentatie (“voor wat, hoort wat” en dat gevoel neemt toe met de tijd*).
Ten tweede wordt ervan uitgegaan dat op het geweten kan worden ingespeeld.

De hele zieligheidsindustrie stuit tegen de borst. Deze industrie bestaat uit professionele organisaties zonder hart. Vrijwilligers zijn ingeruild voor jongeren die vooral door geld bewogen worden. Die jongeren worden speciaal getraind op het maximaal uitbuiten van fatsoen en geweten van de prospect en gaan morele chantage als deugd zien. De directeur is algauw goed voor drie- tot negenmaal modaal. Zieligheid verkoopt dus.

Het businessmodel van de Postcodeloterij** vind ik even perfect als perfide. Dat is de zieligheid voorbij. Hier geen beroep op fatsoen of geweten, maar een ordinair beroep op de hebberigheid van mensen onder de vlag van Solidariteit om nog enig cachet te geven aan de acties van ceo Boudewijn Poelman. Zo kunnen liefhebbers van Fortuyn de “souteneurs” van mensen als Volkert van der Graaf worden. Het kan haast niet perverser.

De mensen die mij per telefoon, aan de deur of op straat iets proberen aan te smeren, groet ik binnen drie seconden en leg daarna de hoorn erop, sluit de deur resp. loop door. Zonder enige argumentatie en zonder scrupules. Dit akelige gedrag heb ik mijzelf wel moeten aanleren, want ik heb thuis anders geleerd.


* Een jonge dame heb ik eens aan de deur haar hele verhaal laten doen. En daarmee dacht ze de vis binnen te hebben. Ik zei echter “nee” en wenste niets toe te lichten. Ze werd daarop onprofessioneel kwaad, want ze zag haar inspanning letterlijk niet beloond.

** Tegenwoordig heeft de NCRV zich aan de Postcodeloterij verbonden. Kennelijk inspireert ook de Mammon.


rkh, 23-07-09

Geen opmerkingen: