dinsdag, juli 28, 2009

Q.E.D.

Ik ben gecharmeerd van en op zoek naar simpele waarheden. Bijv.: hoe meer streken met de verfkwast over hetzelfde oppervlak, hoe de groter de kans op ongerechtigheden. Even verwijlen bij de dingen en er is al weer een inzicht.

Van iemand van het CPB komt de volgende stelling (in mijn woorden): De immigrant die modaal verdient, pas in Nederland komt na voltooiing van zijn opleiding en na afloop van het werk weer vertrekt, die immigrant kost de samenleving als geheel niets.

Toegegeven, deze stelling lijkt niet echt simpel. Maar na enig denken wordt het dat wel.

Bewijs: Wordt minder verdiend dan modaal, dan gaat het landelijk gemiddelde naar beneden en lijdt de maatschappij als geheel dus verlies. Volgt deze immigrant -met modaal inkomen- eerst een opleiding in dit land of blijft hij hangen in de sociale verzekeringen dan heeft dat eveneens ongunstige gevolgen voor het modaal inkomen.

Het is een redenering die de wiskundige in mij vreugde verschaft.
Bijzonder trouwens hoe iemand zo’n complex vraagstuk op deze manier helder weet te maken en zo de mogelijkheid biedt om over kosten en baten van immigratie (en emigratie) te discussiëren.


rkh, 26-07-2009

1 opmerking:

Anoniem zei

"mij vreugde schaft" is geen correct Nederlands. Wij hebben wel een werkwoord "schaften" maar dat is "eten". Het moet zijn "mij vreugde verschaft", van het werkwoord verschaffen.
PJ te N