vrijdag, januari 29, 2010

Spelen met de hoofddoek als vorm van coping

Ik erger mij aan de moslima's die met een hoofddoek lopen en aan de nuttige idioten die dit vol overtuiging promoten. Omwille van de eigen volksgezondheid moet je iets met die ergernis. Dat is coping.
Je kunt je in hun geloof verdiepen of een praatje maken in de hoop de ergernis kwijt te raken. Je kunt het probleem ridiculiseren met de opmerking, dat onder een hoofddoek geen bom kan zitten.
Je kunt relativeren door naar "ons moe" te wijzen, die in de jaren '50 soms ook met hoofddoek liep.
Maar voor mij is de hoofddoek van een moslima toch steeds meer de opgestoken middelvinger richting het Westen, die voor haat en tweespalt staat. En ik word er niet geruster op, want ik zie steeds meer hoofddoekjes. Het begint nu ook al bij kleine kinderen. Je voelt je een vreemde in eigen land. "Het land wordt gekoloniseerd", fraamt Wilders.

Ergernis kun je ook uiten en vormgeven in grapjes, ironie, sarcasme en cynisme. Het geeft het gevoel weer meester te zijn over jezelf en de situatie, zelfs als je je niet uit. Over inhoud en presentatie moet van te voren natuurlijk wel worden nagedacht. De kunst is om niet te schelden of te etiketteren, maar om de negatieve energie, die aan de Islam kleeft, zelf zijn werk te laten doen.

Uit voorraad leverbaar:

- Kun je me horen of heb je je al van de wereld afgekeerd?
- Wat zie jij er eigenlijk verleidelijk uit, zo met die hoofddoek!
- Ga je nu ook zeggen dat DE hoofddoek niet bestaat?
- Waarom eigenlijk niet meteen voor een boerka gekozen?
- Wat leuk die hoofddoek! Als ik jou was, zou ik er twee over elkaar dragen.
- Wat broeit er tegenwoordig allemaal onder zo'n hoofddoekje?
- Er kan in ieder geval geen bom onder zitten.
- Mag je nu ook niet meer de billen van een bejaarde man wassen?
- Voordeel van een hoofddoek is, dat je die uit en bij protest af kunt doen. Bijv. als een te Westers gekleed meisje door haar broer is vermoord. Een mooi gebaar van "Wij pikken het niet meer".


rkh, 27-01-2010

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je al gekeken op http://www.muslima.com ?
PJ te N

DIXI zei

Neen of ja, nu wel.
Ik ben geen zoekende in de woestijn.
Dit is jouw reactie op mijn aanbod van geestelijke muziek? Zie vorig topic.

Anoniem zei

Dit is geen reactie op jouw aanbod van geestelijke muziek. Ik ben nog steeds zoekende naar het / een verband tussen dat aanbod en het onderwerp van het betreffende blog.
Nee, dit gaat rechtstreeks in op je hoofddoekblog (een mooi neologisme, niet ? ). Maar misschien moet ik het verband uitleggen ?
PJ te N

DIXI zei

"Ik ben nog steeds zoekende naar het / een verband tussen dat aanbod en het onderwerp van het betreffende blog."

Als jij het verband weet, mag je het zeggen. Ik zie geen verband.

Overigens heb ik je verwijzing met die link opgevat als een aanvulling: huwen als vorm van coping.

Anoniem zei

Dat verband had ik nog niet gezien. Ook leuk !
PJ te N