donderdag, juli 25, 2013

Zelf problemen maken: de boycot

Spreekwoorden die wijsheden van eeuwen in zich bergen, kun je niet ongestraft negeren. De moderne mens heeft een broertje dood aan vermaningen en gemoraliseer en hem klinkt een spreekwoord algauw oubollig in de oren. Maar het blijft verstandig de "best practices" -die de levenswijsheden verwoorden- bij keuzes in het achterhoofd te houden, zo niet leidend te laten zijn*.
Neem deze praktische waarheid: "Schoenmaker blijf bij je leest!".

Jumbo kiest er voor producten uit de door Israel bezette gebieden te weren, waarschijnlijk onder het mom van "duurzaam ondernemen" of  "maatschappelijk verantwoord ondernemen".  Maar door deze keuze doet de supermarktketen -gewild of ongewild- aan politiek en verlaat dus deze schoenmaker zijn leest. Meteen zijn er problemen. Want waarom mogen klanten niet zelf kiezen, moeten dan ook niet andere producten (bijv. uit Marokko) uit de schappen en moeten niet alle producten en halffabricaten (ook de technisch geavanceerde) uit Israel worden geweerd?
Met zijn boycot schendt Jumbo de autonomie van klanten en het gelijkheidsbeginsel. Ofwel Jumbo neemt zijn klanten niet serieus, is selectief verontwaardigd en niet consequent.

Jumbo probeert zich nu weer uit de nesten te werken. Maar had de firma het simpele "Schoenmaker blijf bij je leest!" serieus genomen (i.p.v. luisteren naar modieuze praat) dan was er helemaal geen probleem geweest.

* Ik mag hopen, dat het onderwijs veel aandacht besteed aan spreekwoorden, gezegdes en uitdrukkingen. Het zijn krachtige communicatiemiddelen en de zgn. levenswijsheden dragen normen en waarden over.

rkh, 24-07-2013


1 opmerking:

Anoniem zei

Hoewel Jumbo niet over een nacht ijs is gegaan, is het nu toch door het ijs gezakt.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele verdwaald.
PJ te N.
P.S.: De cost gaet voor de baet uyt.