donderdag, juni 22, 2017

Problemen aanvliegen

Op welke manieren kun je je tot een probleem verhouden? Wat zit er tussen ontkennen en accepteren? Ik kom aan 7 wijzen van verhouden.
Ik neem ter illustratie immigratie –met name niet-Westerse- als probleem. Meer toegespitst: “De niet-Westerse immigratie ondergraaft de onderlinge solidariteit”.

1..Ontkennen
(De ontkenner zegt dan bijv.:) Onzin! Zie de vele “refugees welcome”-demo’s in het Duitsland van sept. 2015. Als dat geen bewijs van solidariteit is!
2..Negeren
3..Ridiculiseren
Gaan we dan een muur om Europa bouwen? Fort Europa?
4..Omzeilen
Het probleem van deze tijd is het klimaat. Of: immigratie heeft ons land hard nodig (verschuiving van thema).
Dit is het standpunt van extreemrechts (Godwin, shooting the messenger)
5..Bagatelliseren
Wat meer openheid van onze kant en wat meer geld naar integratie dan komt het wel goed.
6..Relativeren
Immigratie is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Of: er zijn nog grotere problemen.
7..Accepteren
Zie Putnam (Bowling alone).

Deze opsomming biedt een raamwerk om een discussie voor te bereiden; Je kunt je systematisch prepareren op mogelijke tegenwerpingen.

ps: Over dit onderwerp schreef ik eerder in 2006 onder de titel “Problemen”. Ik heb nu omzeilen toegevoegd en verhullen is bagatelliseren geworden. Dat het nu 7 wijzen van verhouden zijn, geeft mij het gevoel er nu wel mee klaar te zijn. Het getal 7 is immers heilig.

rkh, 21-06-2017


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Onder welke categorie valt "een probleem herdefiniëren als kans en uitdaging" ?
PJ te N

DIXI zei

Dezelfde tegenwerping als in 2006.


Op 27 sept. 2006

"Nogmaals interessante opmerking.

Je hebt problemen met gelijkgeslachtelijke liefde en je herdefinieert door deze nu te zien als liefde tussen mensen.
Probleem weg!

Wat ik doe is de mate van acceptatie van HET PROBLEEM beschrijven. Met herdefinitie haal je het object weg. En dat is niet de bedoeling. "

Ik zou herdefiniëren onder omzeilen laten vallen.

Anoniem zei

Wat ben ik kort van memorie. Ik was totaal vergeten dat ik in 2006 al dezelfde vraag had gesteld (geen tegenwerping).
Volgens mij houdt herdefiniëren van een probleem in dat je het probleem accepteert, want waarom zou je het anders willen herdefiniëren. Mogelijk is een geschikt antwoord op mijn vraag dan ook: herdefiniëren valt niet onder de manieren waarop je je tot problemen kunt verhouden, het valt onder de manieren waarop je problemen die je accepteert, gaat aanpakken.
PJ te N

DIXI zei

d'accord