dinsdag, juni 06, 2017

Uit de tijd

“Ouderwets”, “Niet meer van deze tijd”, “Zo 2016”. Allemaal waardeoordelen die op z’n minst oproepen tot herdenken. Ook allemaal waardeoordelen die als feitelijke oordelen worden gebracht, maar daarmee nog geen argumenten zijn. Want tijd op zich is neutraal; tijd kent goed noch kwaad. De moraliteit van slavernij bijv. hangt op geen enkele manier van de tijd af.

“Niet meer van deze tijd” zegt dus helemaal niets. Merkwaardig daarom, dat de woorden zo gemakkelijk worden uitgesproken en zo vlot worden geaccepteerd. Ja, het zegt iets over de spreker die het ergens niet mee eens is en van zijn gelijk is overtuigd. En het zegt iets over de toehoorder die vindt dat de spreker eigenlijk wel een argument heeft.
Met de ethos en de pathos zit het dus wel goed, maar wat in de “redenering” ontbreekt is de ratio.

Wanneer bijv. gezegd wordt “Begraven is niet meer van deze tijd” dan is er een praktijk (begraven) en een alternatief (cremeren). Maar redenen waarom de praktijk ongewenst is en het alternatief aantrekkelijk, worden niet gegeven. Dat is kennelijk niet nodig.

Mij ergert de tersluikse verwisseling van feit en waarde en het ontbreken van rationaliteit. Wie de tijd als argument gebruikt, beledigt het intellect.

rkh, 05-06-2017

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Persoonlijk ben ik ook erg blij dat ik niet van deze tijd ben, en heb medelijden met hen die dat wel zijn. Wat moet er van hen terechtkomen ? Ik heb daar een zwaar hoofd in. Zo lijkt bijvoorbeeld het zelfmoordpercentage onder jongeren al lang niet meer zo hoog te zijn geweest als juist nu. Dus wat mij betreft: "zielig als je van deze tijd bent".
PJ te N

Anoniem zei

Wat ik zojuist schreef, is natuurlijk ook een non-argument. Ik gebruikte immers ook tijd als argument, hetgeen een belediging is voor het intellect. Mea culpa.
PJ te N

DIXI zei

Misschien associeer je soms te snel en laat je je gedachten te veel de vrije loop?

Anoniem zei

Absoluut !.
Nogmaals: mea culpa.
Sterker nog: mea maxima culpa.
PJ te N

DIXI zei

Altijd maar weer Maxima.

Anoniem zei

Mooi toch ?
PJ te N