woensdag, november 25, 2020

De nauwkeurigheidsgraad

Er zijn satellieten met instrumenten aan boord, die heel gevoelig zijn voor verschillen in zwaartekracht. Valt één regendruppel op een olietanker dan kan dat worden geconstateerd. Ik hoorde een deskundige dat op de radio zeggen. Voorwaarde is wel dat de satelliet zo ver van de aarde staat, dat deze nauwelijks nog zwaartekracht ondervindt van de aarde.

Vanwaar deze voorwaarde?

 

Vertaald naar aardse zaken: Het gewicht van een regendruppel is op aarde heel exact te meten, maar je eigen gewicht niet, in de zin van dat deze is: 75 kg + 300 gr + 2 mg (ik noem maar wat).

Kortom, hoe lichter van gewicht, hoe exacter de meting. Kleine verschillen zijn dan dus ook nauwkeuriger te meten.

 

Kennelijk is er zoiets als een “universele” nauwkeurigheidsgraad en die pakt nu eenmaal anders uit bij zware voorwerpen dan bij lichte. Bij een nauwkeurigheidsgraad van 99% en bij een gewicht van 75 kg is de foutmarge 750 gr* en bij een gewicht van 75 gr 750 mg. Dus ik kan bijv. mijn gewicht nooit op de milligram nauwkeurig meten (tenzij in stukjes opgedeeld, gewogen en opgeteld).

 

*Het exacte gewicht ligt hier tussen 74.625 gr en 75.375 gr. Dus zelfs de 5 in “75” is niet zeker. En zeker mag je niet noteren: 75,0 kg. Dat zou schijnexactheid zijn.

 

rkh, 25-11-2020

 


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan de satelliet ook heel nauwkeurig het verschil meten tussen pi op aarde en pi op de maan ? Als het goed is zou dat 0 moeten zijn, maar waarschijnlijk komt de satelliet er niet achter !

DIXI zei

Zou 0 moeten zijn, theoretisch. Maar dat is het natuurlijk niet. Dat is de essentie van mijn verhaal!

DIXI zei

Ik weet niet waarom je over pi begint. Misschien nog ter toelichting: Dat soort satellieten kunnen bijv. meten hoeveel ijs op Groenland verdwijnt.

Anoniem zei

Volgens mij vatte ik de essentie van uw verhaal wel: hoe meer iets weegt hoe groter de meetfout. Dat moge ook blijken uit mijn eerste reactie, immers pi weegt niets, op aarde niet maar ook niet op de maan. En iets dat niets weegt, meet de satelliet niet. Overigens toch goed dat die satellieten er zijn !

DIXI zei

Komt je bijdrage nu voort uit irritatie of is het balorigheid of is een bad hair day de oorzaak of...?

Anoniem zei

Mijn reactie kwam voort uit mijn gevoel dat ik wel even moest laten merken dat ik je blog met plezier had gelezen. Plus natuurlijk mijn altijd aanwezige gevoel voor humor. Overigens nu de inhoud bij mij wat meer is bezonken, bedacht ik dat meten zelf ook een relatieve bezigheid is. Toen ik voor de fysiotherapeute mijn urine en drainvocht moest wegen, bleek dat nog niet zo eenvoudig. Want met de weegschaal die ik normaal gebruikte in de keuken, kon ik slechts grove resultaten noteren. Zij adviseerde mij een kleinere preciezere weegschaal aan te schaffen die nauwkeuriger resultaten zou geven. Dat is eigenlijk logisch want de weegschaal waarop ik mijzelf weeg, gebruik ik ook niet in de keuken. Dus welk weeginstrument je gebruikt is van wezenlijk belang !
PJ te N

DIXI zei

Ah Ha