vrijdag, mei 17, 2013

Leve het plastic geld!


De chipknip wordt binnenkort ten grave gedragen. Ik snap dat niet. Er is immers nog volop leven na de dood!

Het aantal geldautomaten slinkt. En dat zal in de toekomst niet anders zijn, want geldautomaten blijven aantrekkelijk voor  mensen met slechte bedoelingen. Deze krimp is weinig klantvriendelijk, omdat voor contant geld meer gelopen en/of geschuifeld moet worden.
Ik zou willen dat de chip thuis kan worden opgeladen. Je maakt achter de pc gewoon een bedrag over van je bankrekening naar de chipknip die gestoken in een dockingstation aan een usb-poort hangt. Dit alles  lijkt mij technisch niet zo moeilijk en trouwens ook niet duur.

Wie plastic geld heeft, kan afrekenen ook als -vanwege een technische storing- pinnen niet mogelijk is. De middenstand heeft behoefte aan een stabiel systeem en daarin voorziet de chipknip.
De chipknip is de parallelbeurs van een (voor mij onzichtbare) bankrekening. Afrekeningen worden meteen op de chipknip verwerkt en bij de middenstander geregistreerd. Meteen of later -dus niet realtime- legt de middenstander verbinding met zijn bank en dan pas wordt geld afgeboekt van mijn (niet zichtbare) rekening. De chipknip en die rekening worden dan gesynchroniseerd. Dus ligt het betaalsysteem plat dan werkt het chipknip nog, mits er natuurlijk voldoende geld op staat.

rkh, 02-04-2013


1 opmerking:

Anoniem zei

"Deze krimp is weinig klantvriendelijk, omdat voor contant geld meer gelopen en/of geschuifeld moet worden."
Lopen is gezond, dus ben ik een voorstander van "deze krimp". Nog gezonder is lopen in bos, hei en tussen weilanden. Beter is dus alleen nog geldautomaten in de groene gebieden, ver weg van de stad.
PJ te N