dinsdag, oktober 27, 2009

Zonder oplossing geen probleem

Het is des mensen om problemen te ontkennen, te negeren, te ridiculiseren, te verhullen of te relativeren. Want wie een probleem accepteert, is daarmee probleemeigenaar geworden. Met alle gevolgen van dien.

Trouw positioneert zich als de krant van Groenlinks (ter info: de huidige hoofdredacteur was vroeger lid van de CPN). Elk artikel in de krant dat dit gedachtegoed uitdraagt en verschijnt op internet, kan rekenen op een uitermate negatief onthaal. Zoals omgekeerd, Ephimenco -de “rechtse” commentator van Trouw- bijna altijd veel bijval krijgt. Aan die negativiteit zou de krant -uit het oogpunt van imagobeheer- iets moeten doen. Maar wat? Dat is onduidelijk en daarom zal de redactie er geen probleem van maken.

Overbevolking is een probleem. Maar bevolkingspolitiek stuit algauw op wetten en bezwaren. Dus is het vooralsnog geen thema in de politiek.

Een probleem accepteren betekent werk, verantwoordelijkheid nemen, mogelijk negatieve publiciteit en afbreukrisico. En daar houden bestuurders en politici niet van. Is een oplossing en dus een handelingsperspectief niet binnen bereik vanwege wetten, stand techniek, financiƫn of weerstand vanuit de bevolking, dan is dat een reden te meer om een probleem gewoon te negeren.
Het “U heeft geen oplossing!” moet dan ook als noodkreet worden begrepen, opdat er maar geen probleem moge zijn.

rkh, 26-10-2009

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De oplossing voor alle onoplosbare problemen: leer er mee te leven.
Je hebt gelijk: wil je met een probleem leren leven dan moet je het wel onder ogen zien.
PJ te N

DIXI zei

"Je hebt gelijk: wil je met een probleem leren leven dan moet je het wel onder ogen zien.
PJ te N"

Dat is niet de portee van mijn verhaal.
1. Bestuurders + politici houden niet van problemen.
2. Dus grijpen ze de afwezigheid van een opl. aan om maar geen probleem te hoeven zien.


Stel de buurvrouw fluistert: "Mijn man bedriegt me". Hoe gaat dit verhaal dan verder?

Anoniem zei

Ik begrijp dat ik de portee had gemist. Interessant. Ik meen dat politici wel van problemen houden want die geven hen een alibi om "in te grijpen". Ook verdenk ik sommige politici er van dat ze om die reden zelfs problemen creeren.
De relevantie van de fluisterende vrouw in dit verband zie ik ook al niet. Begin ik seniel te worden, en dat op mijn verjaardag ?
PJ te N

DIXI zei

Voor een 65-jarige grijsaard ben je er vroeg bij. 1:11 PM!