donderdag, mei 03, 2012

Moedwil & Misverstand


Volgens columnist Hans Schnitzler was het credo van Fortuyn: "Ik zeg wat ik denk" (Volkskrant, 2 mei). Volgens Schnitzler een directe oproep tot "vuilbekkerij" in de publieke ruimte, waar veel gehoor aan is gegeven.
Je hebt neiging met de redenering mee te gaan, omdat het credo je bekend in de oren klinkt. Maar het betoog van Schnitzler is onjuist, ondoordacht en goedkoop.

Fortuyn zei: "Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg"*. Maar dit credo leent zich natuurlijk duidelijk minder voor een boutade. In elk geval moet dan ook nog iets gezegd worden over "Ik doe wat ik zeg". Wat mij bij schelden problematisch lijkt.
De columnist had zich meer moeten verdiepen in de vraag naar het waarom van de slogan van Fortuyn. Misschien dat "Ik zeg wat ik denk" vooral een reactie is op een cultuur waarin het "spreken met meel (couscous) in de mond" de norm is?
En ten derde: een apodictische uitspraak -bijv. "Heb uw naaste lief"- kun je altijd belachelijk maken.

Kortom, bij Schnitzler is sprake van een moedwillig misverstaan.
Dat was ook het geval bij Verdonk. Die zou direct na de Schiphol-brand gezegd hebben, dat het personeel adequaat had gehandeld. Terwijl ze haar uitspraak had geconditioneerd met "voor zover nu bekend".
En Wilders zei niet "Vogelaar is knettergek", maar "Wat mij betreft, is de minister knettergek". Dat klinkt iets minder hard.

Kwaadwillenden hebben aan weinig woorden genoeg en de media zorgen wel voor verspreiding van de foute boodschap.

* Niet één keer opgemerkt in de eerste 128 reacties.

rkh, 02-05-2012


1 opmerking:

Anoniem zei

Ik meen dat onze Pim "Fortuijn" heette, meestal geschreven als "Fortuyn". Hem "Fortuin" noemen lijkt mij overigens geen moedwil maar misverstand.
PJ te N