donderdag, december 13, 2012

De waarheid liegen


Twan Huys interviewde pas geleden in Nieuwsuur de advocaat van boer Jasper, de moordenaar van Marianne Vaatstra. Twan vroeg door. Collega's van hem die ik daarover hoorde, vonden dat prachtig. Maar ik vond de ondervraging door onze eigen grootinquisiteur soms bij het onsmakelijke af. Het ontbrak Huys duidelijk aan inlevingsvermogen en distantie. Bij hem stond het scoren voorop. De advocaat vroeg zelfs een paar keer om wat meer piƫteit met de beide, betrokken families.

Ik ergerde mij gedurende de uitzending behoorlijk aan het gedrag van Huys. Mijn afkeer laat zich goed uitdrukken in de opmerking: "Huys was zelfs nieuwsgierig naar de kleur van haar slipje". Maar mag ik dat wel zeggen? Want Huys zelf heeft daar geen vraag over gesteld. Ik lieg dus, maar naar waarheid. Ik geef mijn beleving weer.

Wordt zoiets nu bedoeld met de uitdrukking "De waarheid liegen"? Een uitdrukking die mij normaliter tot hyperventileren brengt. Wat ook al weer niet waar is.
Misschien dat "De waarheid liegen" gewoon hetzelfde is als werken met hyperbolen.

rkh, 13-12-2012

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij Nederlanders zeggen als wij een hyperbool gebruiken: "ik erger mij dood aan Huys", hetgeen doorgaans niet letterlijk het geval is.
"De waarheid liegen" is niet "gewoon" hetzelfde als werken met een hyperbool omdat het in zeker opzicht wel letterlijk het geval is: je liegt echt omwille van de waarheid omtrent je beleving.
P.S. Persoonlijk houd ik ook niet van grootinquisiteurlijke ondervragingen. Ik erger mij daar evenwel niet aan maar denk "wat een amateur".
PJ te N

DIXI zei

'Ik erger mij daar evenwel niet aan maar denk "wat een amateur"'.

Zo ver ben ik nog niet, dat zal het leeftijdsverschil zijn.

Anoniem zei

Het leeftijdverschil is de reden niet. Ook toen ik jong was ergerde ik mij niet aan domheid. Er waren toen en er zijn nog dingen waaraan ik mij wel erger. Maar welke dingen dat zijn, is hier niet relevant.

Overigens, als u zich wel ergert aan domheid, verwijt ik u niets maar leef met u mee. Domheid de wereld uit. Als we daar met z'n allen aan werken moet dat lukken.
PJ te N