zondag, december 09, 2012

Het moreel kompas van SamSam en de retorica


In de verkiezingstijd kwam Diederik Samsom met zijn moreel kompas op de proppen. Hij, Diederik -aanvoerder van het PvdA-contingent- kon niets hard beloven, kiezers moesten maar vertrouwen op zijn moreel kompas. Hij had zeker geen ongelijk. Maar zo'n hoogdravende uitspraak maakt je wel kwetsbaar voor de oppositie en andere tegenstanders. Samsom kwam er mee weg. Hij kreeg geen kritische vragen of opmerkingen, alsof inzake moraal alles helder is. Op zijn minst had toch gerefereerd kunnen worden aan het moreel kompas van Wim Kok (exor­bi­tante zelfverrijking). Succes gegarandeerd en geen weerwoord mogelijk.

Samsom heeft Co Verdaas aangedragen voor een staatssecretariaat. Deze heeft zich na één maand en een dag alweer terug moeten trekken. Maar niemand heeft Samsom -bij mijn weten- expliciet aangesproken op het disfunctioneren van dat moreel kompas.

Ik snap dat niet. Want het verwijt van gebrek aan moraliteit is retorisch krachtig, zeker wanneer de impliciete bewering is dat het bij de PvdA met de moraliteit wel goed zit.
Ook heb ik niemand horen spreken over "de staatssecretaris zonder vaste woon- of verblijfplaats".  Zoiets blijft hangen, maar niemand (behalve ik dus) heeft dat bedacht*.

* Een uur later bleek Bas Paternotte over eenzelfde vorm van humor te beschikken.

rkh, 09-12-2012

1 opmerking:

Anoniem zei

Verdaas is een uitstekend bestuurder die een reeds lang achterhaald wetje heeft overtreden. Dat snapt vrijwel heel Nederland. Fout van Verdaas is dat hij daarover niet gewoon open kaart speelde. Jammer dat hij weg moest, van mij had hij mogen blijven.
PJ te N