dinsdag, december 25, 2012

Het Mekka van de Christenen


Politici moeten "over hun eigen schaduw heen springen". Dat is een oproep om iets te doen, wat niet kan.

Er wordt aangeraden om "niet verder te springen dan de polsstok lang is". Maar de sport* is nu juist wel verder te springen en dat kan ook. Waarom geen ambitie tonen, waar het wel kan?

Deze ongerijmdheden begrijp ik niet. Maar wat opvalt is hoe makkelijk wij een bepaald discours overnemen. De double think wordt niet gezien en niet ervaren.
Zo weten we dat Mekka voor niet-moslims verboden is, maar dat weerhoudt ons er niet van te spreken van het "Mekka van ....".

n.b.: "Over eigen schaduw heen springen" is -volgens mij- officieel niet eens een spreekwoord of gezegde.

* Een polsstok van carbon is max. 13.25. Het record verspringen staat momenteel op 21.51.

rkh, 25-12-2012

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Zelf stap ik dagelijks letterlijk over mijn eigen schaduw heen. De truc is de lichtbron op de juiste plaats aan te brengen, dan wel de juiste positie in te nemen ten opzichte van een gefixeerde lichtbron. Dan is het eenvoudig om over de eigen schaduw te stappen of desgewenst te springen.
Ik vermag dus niet enige uitdaging te zien in de oproep "over de eigen schaduw heen te springen". Verder springen dan je polsstok lang is, zou voor mij daarentegen wel een uitdaging bevatten. Een uitdaging waar ik overigens niet meer op inga, gezien d stramheid mijner leden.
PJ te N

Anoniem zei

Ik kende de uitdrukking "het Mekka van de Christenen" niet. Wat betekent die ?
PJ te N

Anoniem zei

N.B.: "Over zijn eigen schaduw heen springen" is een officieel gezegde sinds 1995. De NRC gebruikte het al in 1993. Misschien is het een vertaling van het oudere Duitse gezegde "über seinen Schatten springen".
De meeste generaties autochtone Nederlanders zijn dus opgegroeid zonder dit gezegde.
PJ te N

Anoniem zei

P.S. Inmiddels weet ik wat het Mekka der Christenen is. In 1961 was dat Santiago de Compostela (Utrechts Nieuwsblad 26-1-1961). Later was het Rome, maar ook wel Jeruzalem, of Kapadokya in Turkije. Het is blijkbaar een niet al te scherp gedefinieerd begrip, anders dan het Mekka der muzelmannen. Ik weet ook niet van christenen die er hun gedrag door laten beinvloeden
PJ te N

DIXI zei

* "Het Mekka van Christenen" dat heb ik zelf bedacht om aan te geven hoe ondoordacht we taal gebruiken of hoe slordig wij denken.

* "over eigen schaduw heenspringen" lijkt mij nog steeds onmogelijk, ondanks dat jij lichtpunten ziet.

* Ik kwam op internet lijsten tegen waarin "over eigen schaduw heenspringen" niet als gezegde voorkwam.

Anoniem zei

1) Je bedenkt in 2012 iets voor het eerst wat het Utrechts Nieuwsblad al in 1961 had bedacht. Hoe heet zo'n verschijnsel ?
2) Ik stap dagelijks vele malen over mijn eigen schaduw heen. Vaak moet dat wel om ergens te komen.
3) Lijsten waarop "over de eigen schaduw heen springen" niet voorkomt, zijn of van voor 1995 of ze hebben de Van Dale niet geraadpleegd.
Raadeenswie te Raadeenswaar.

DIXI zei

2. Als je over je eigen schaduw heenstapt, heb je die dan ook achter je gelaten?

Anoniem zei

U kunt het zelf ervaren. Lichtbron op de juiste plaats. Eigen schaduw ligt voor u. U stapt erover heen en ziedaar, hij ligt achter u.
Als u daar het land mee kunt redden, zou ik zeggen: doen !
P.S. Zelf geloof ik niet dat zoiets simpels het land redt, maar politici blijkbaar wel. Uit hun mond klinkt het alsof ze dan iets bovenmenselijks doen.
PJ te N