zondag, december 30, 2012

Nederland, discriminatieland


Ik kijk op maandag, 17 december, Nieuwsuur. Daarin een item over discriminerende uitzendbureaus. Het SCP heeft mystery guests op pad gestuurd en daarvan in een rapport verslag gedaan. Tot mijn verbazing wordt niet gemeld, dat -behalve uiteraard de roomblanke Nederlanders- nog een groep is uitgezonderd van discriminatie. En dat zijn de Marokkaanse gasten, die worden niet gediscrimineerd.
De dag daarop kijk ik het journaal van 8 uur terug. Ook daar geen melding van het toch wel opmerkelijke onderzoeksresultaat.

Ik zelf ben maandag overdag -met dank aan internet- al op de hoogte van het SCP-onderzoek. Later lees ik op bladzijde één van het rapport: "Met hetzelfde cv in de hand vroegen zij om werk. Turkse, Surinaamse en Antilliaanse werkzoekenden hadden minder kans op een baan dan autochtoon Nederlandse werkzoekenden. Marokkaanse werkzoekenden hadden evenveel kans*."

Het echte nieuws is -zou ik zeggen- dat Marokkanen niet worden gediscrimineerd. Maar niet dus voor de NOS. Voor mij en vele anderen maakt de NOS zichzelf daarmee volstrekt belachelijk en ongeloofwaardig. Waarom doet de NOS dit?
Is het domheid, verwijtbare onwetendheid (Culpa, dixit Levelt) als gevolg van luiheid of gebrek aan nieuwsgierigheid, of gewoon politieke correctheid? Zou allemaal kunnen.

Ik denk dat de journalistiek bij voorkeur kiest voor één perspectief en dat is hier "Nederland, discriminatieland". En verder alles weglaat, wat niet past. Dat juist Marokkanen -vooral bekend om hun overlast- de uitzondering zijn, ondergraaft immers het "eigen" verhaal (en trouwens ook dat van het SCP).
Dat juist voor dit perspectief is gekozen, zal er mee te maken dat de NOS vooral Ons Soort Mensen wil pleasen.

Dit alles laat onverlet, dat de NOS de kluit belazert.

* Als verklaring hiervoor gaat rond (ik heb het rapport verder niet gelezen):  De mensen waren positief verrast door de Marokkaanse verschijningen en daarom werd voor hen gekozen.

rkh, 25-12-2012

1 opmerking:

Anoniem zei

Marokkanen doen hun best in de Nederlandse samenleving te integreren. Turken niet. Misschien is dat (deel van) de verklaring.
Overigens is het wel een ernstig punt wat u aankaart. Dat "gewone" burgers slachtoffer zijn van het fenomeen dat je alleen ziet wat je wilt zien, is jammer maar normaal. Dat de pers er ook het slachtoffer van is, is ronduit schandalig want amateuristisch. Of krijgt een volk de pers die het verdient ?
PJ te N