woensdag, december 19, 2012

Sexe-Neutraliteit, bestaat dat wel?


Een Zweeds bedrijf heeft -naar het heet op verzoek van de klant en alleen voor de Zweedse markt- zijn catalogus met kinderspeelgoed sexe-neutraal gemaakt. Zo zie je bijv. op een foto de jongen druk in de weer als kapper.
Willen de ouders dit echt of zijn het alleen maar politiek correcte praatjes? En hoe dit dan te onderzoeken?

Wanneer voor ouders sexe er niet toe doet, dan moet dit -gemiddeld genomen- ook uit de voornaam van de boorling blijken. "Sara" moet dan even vaak bij jongens als bij meisjes voorkomen en "Abraham" even vaak bij meisjes als bij jongens. Een lijstje  met voornamen is zo gemaakt. Dus is makkelijk na te gaan wat de mensen met de voeten stemmen en dus echt denken en vinden.
Het aantal baby's met namen als "Jan", "Robin", "Chris" of "Alex" moet ook toenemen, want er zijn altijd lafaards die kiezen voor het compromis.

rkh, 18-12-2012

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Sexe neutraliteit als ideaal bestaat en heeft aanhangers. Of het ook biologisch bestaat weet ik niet. Er zijn mensen die zich vrouw voelen in een mannenlijf of man in een vrouwenlijf, dat suggereert m.i. dat de biologie van de mens geen sexe neutraliteit kent. Maar misschien kun je een genderschaal maken: masculien - feminien, waarop men zijn / haar score kan bepalen. Het midden van die schaal is dan wellicht op te vatten als gender neutraliteit. Of misschien is gender multidimensioneel en kan men op bepaalde gebieden masculien en andere gebieden feminien zijn.
Heeft u hierop al gegoogled ?
PJ te N

DIXI zei

Heeft u hierop al gegoogled ?
Neen! En waarom zou ik?

Ik licht die neutraliteit toe met "Wanneer voor ouders sexe er niet toe doet,..". Het gaat dus over the eyes of the beholder.

Ik had het beter over "sexe-blindheid" kunnen hebben naar analogie van kleurenblindheid.

Hermaphrodieten laat ik maar even buitenbeschouwing. Het leven is al moeilijk genoeg.

Anoniem zei

O. Dan heb ik het inderdaad niet juist begrepen. Het gaat dus om sexe-blindheid. Dat is inderdaad een heel ander verhaal.
Sexe-blindheid is natuurlijk een plicht voor overheden en werkgevers. De praktijk is echter weerbarstig, het blijkt moeilijk om sexe-discriminatie te voorkomen. In landen als China en India worden de meeste meisjes gedood bij de geboorte, ook al is dat onwettig.
Dus misschien moeten burgers zichzelf sexe-blind gedragen, tegen hun natuur in, en heeft politieke correctheid soms ook wel eens een positieve kant.
PJ te N

DIXI zei

Dus?
Die catalogus voor de Zweedse markt is oké en niet bespottelijk?

Anoniem zei

Nee. De conclusie die men uit het voorgaande hooguit kan trekken is dat die catalogus voor de Zweedse markt wel of niet (of meer of minder) oké en wel of niet (of meer of minder) bespottelijk zou kunnen zijn. Of hij al dan niet OK en bespottelijk is, of in welke mate, kan ik met mijn gebrekkige kennis over de Zweedse situatie, laat staan over de effecten van die catalogus in Zweden, niet beoordelen.
Maar wellicht hebt u de daarvoor benodigde kennis wel ? In dat geval, houd ons niet lamger in spanning.
PJ te N

DIXI zei

Ik heb die kennis niet nodig.
Het gaat niet over het oordeel van Zweden, maar om mijn oordeel.

Anoniem zei

"Een Zweeds bedrijf heeft -naar het heet op verzoek van de klant en alleen voor de Zweedse markt- zijn catalogus met kinderspeelgoed sexe-neutraal gemaakt. ... Willen de ouders dit echt of zijn het alleen maar politiek correcte praatjes? En hoe dit dan te onderzoeken?"
Hier beweert u dat u bezorgd bent over het oordeel van de Zweden. U vraagt hoe dit te onderzoeken. Of lees ik het verkeerd ?
PJ te N

DIXI zei

Hebbes! Touché!

DIXI zei

Ik wacht het voorgestelde onderzoek af.
Ik verwacht dat het de hypocrisie blootlegt.
Dat was het thema van mijn bijdrage.

Anoniem zei

Wat is er mis met hypocrisie ? Iedereen gedraagt zich vele malen per dag hypocriet. De wereld zou acuut ten ondergaan wanneer het anders was.
PJ te N