vrijdag, maart 30, 2012

Harde heelmeesters

Met opkoopfondsen is op zich niks mis. Dat kan ook niet anders, want alles wat is, moet toch op één of andere manier zin hebben. De vraag is dus: Waarom bestaan opkoopfondsen? Wat is de rationale?


Een bedrijf waar om één of andere reden sturing, visie, durf, moed en ondernemerszin ontbreekt, rendeert niet optimaal. Van angst, luiheid, ruzie, inertie, zelfgenoegzaamheid worden vroeg of laat niet alleen de aandeelhouders de dupe, maar ook de arbeiders. Wat verlies is voor de gehele maatschappij.

De rationale is dus 1. er valt wat te verdienen en 2. alleen buitenstaanders kunnen dat (want anders was er allang geen sprake meer van onderpresteren). Hier geldt: Vreemde ogen dwingen en zien meer. En ook een zak met geld doet wonderen.


Bedrijvendokters zijn voortdurend op zoek naar depressieve, obese - of graatmagere patiënten. Door herstructurering, sanering, ontslag, reorganisatie etc. sterken zwakke, maar kansrijke bedrijven weer aan.

Het zijn de harde heelmeesters die stinkende wonden voorkomen en de patiënt gezonder aan de markt teruggeven.

De metafoor van de "sprinkhanenplaag" heeft geen oog voor nut en noodzaak van hedge- en equityfunds. Ja, sluit zelfs elke discussie daarover uit. De geneesherenmetafoor biedt een heel andere kijk op het verschijnsel "opkoopfondsen".


Blijft de vraag: Waarom worden bedrijven met schulden opgezadeld? Voor de verkoopprijs maakt dat niet uit, want schulden zijn daarin verrekend. Dus wat is hier de rationale?

1. Zonder hypotheek op het bedrijf is aankoop niet mogelijk.

2. Schulden leveren belastingvoordeel op. Ik betaal dus mee aan andermans operatie "schoon schip" en winst. Wat pervers is.


rkh, 29-03-2012

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik begrijp niet dat de vraag blijft: "Waarom worden bedrijven met schulden opgezadeld?". Dat hebt u toch zelf al aangegeven, namelijk dat ze zichzelf daarmee opzadelen wanneer "sturing, visie, durf, moed en ondernemerszin ontbreken" ?
Wat ik ook niet begrijp is dat u (en ik ? ) meebetalen aan andersmans operatie "schoon schip" en winst. Hoe zit dat dan ?
PJ te N

DIXI zei

1. Een slecht renderend bedrijf kun je ook met "eigen geld" opkopen, dus zonder extra geld te lenen met het bedrijf als onderpand.
==> "Waarom worden bedrijven met schulden opgezadeld?" is dus een aparte vraag en ook nog een goede.

2. meebetalen. Zoals ik meebetaal aan jouw bezitsvorming. Jouw belastingaftrek/voordeel wordt door mij en anderen gecompenseerd.

Anoniem zei

Tjonge, ik wist niet dat Nederland zo slecht is. Ik dacht in mijn naiviteit dat Nederland er beter op was geworden sinds 1920, zie http://www.hum.leiden.edu/history/news-events/van-moordenaar-tot-regionale-held-tot-mens.html

DIXI zei

Ik moraliseer niet. Ik probeer te begrijpen hoe het zit.